Lokomotiva CHS4 (ČS4) je střídavá lokomotiva určená pro osobní přepravu na hlavních tratích. Provozovaná je v Rusku, Ukrajině a dalších post-sovětských zemích. Vyráběna byla v letech 1963 až 1972 v československých závodech Škoda, a vyvezeno bylo přes dvěstě kusů. Výstupní výkon 5100 kW, napájení 25kV 50Hz, maximální rychlost 160 kmh.

Zkontrolujeme a případně nahodíme všechny jističe ve skříních na zadních stranách obou kabin, ve skříních ve strojovně. Ověříme, že skříně ve strojovně jsou zajištěné, a ventily vzduchotechniky ve správných pozicích. Tím bychom měli dostat lokomotivu do standardního stavu. V placené verzi stačí stiskknout CTRL-DELETE, což dokonce i nahodí akumulátory.
Je nemožné na pár řádcích popsat 100% postup jak dosáhnout standardního stavu. Generované poruchy resp "pozapomenutá" nastavení, v kterých si simulátor libuje, tvoří stovky kombinací. Vybraným "nesprávnostem" se budeme věnovat na konci.
Nejprve uzavřeme (dáme svisle) koncový ventil lokomotivního průběžného potrubí 9713 před vlakem a naopak otevřeme (vodorovně)ventil 9712 do vlaku (pod ruční brzdou kabin). Tím zajistíme, že se nám nebude ztrácet vzduch z průběžného potrubí a zároveň jej pak později natlakujeme jako celek.
Na stěně nahoře za pravou kabinou (kabinou číslo dva) zapneme vypínačem akumulátory. Musí se rozsvítit indikace žluté baterie a zeleného pantografu. Loadmeter (třetí ukazatel zleva) ukazuje vybíjení proudem asi 20A a stejnou hodnotu ukazuje průchozí proud na ampérmetru vpravo.
V kabině číslo jedna, z níž budeme řídit lokomotivu, zapneme pomocný kompresor (klávesa G). Ten tlakuje vzduch pouze pro vztyčení sběračů.
Vztyčíme oba sběrače (klávesy SHIFT+I a SHIFT+O).
Pomocný kompresor můžeme vypnout (klávesa SHIFT+G).
Zapneme hlavní vypínač (dvakrát klávesa SHIFT+P). Po chvíli se na voltmetru trakce musí objevit 25kV, loadmeter se přehoupne do pravé polohy dobíjení baterií, zhasne žlutá indikace baterie.
Zapneme automatický režim pro hlavní zadní kompresor (klávesa SHIFT+C) a hlavní přední kompresor (klávesa SHIFT+R).
Zapneme ventilátory do polohy vpravo(dvakrát klávesa SHIFT+F).
Zapneme elektropneumatickou brzdu (klávesa SHIFT+V). Jedná se v podstatě o nadstavbu klasické brzdy tlakové, kde příkaz k obsluze brzdění jednotlivých vozů je dáván elektrickým impulsem. Výhodou je, že vozy reagují okamžitě a minimalizuje se pnutí vlaku a opožděná reakce jednotlivých vozů. Rozsvítí se indikace "C".
Zapneme lokomotivní zabezpečovač (klávesa SHIFT+N). Na návěstním opakovači se rozsvítí znak následujícího návěstidla. Pokud zní zvukový signál, stiskneme tlačítko kontroly bdělosti (klávesa Z) pro potvrzení.
Podle potřeby můžeme rozsvítit světlomety (klávesa SHIFT+H). Simulátor umí tlumená i dálková světla.
Všechny ventily na spodní části kabiny přestavíme do svislé polohy.
Ověříme, že ruční brzdy (obě kabiny) jsou odbrzděné. Standardně jsou u odstavené lokomotivy zabrzděné, ale simulátor si na to nehraje a nechává je dle náhody.
Nyní by se dělala zkouška brzdy, necháme si na příští článek.
Čekáme na příkaz k odjezdu a rozsvícení návěsti VOLNO.
Ověříme polohu brzdiče samočinné brzdy v poloze pro jízdu, tj směřující doleva. V kabině odbrzdíme přímočinnou lokomotivní brzdu (klávesa [ podržet). Aktuální stav by měl být zleva 0.9 MPa v hlavním vzduchojemu(1), 0 MPa v brzdových válcích(2), 0.5 MPa v pomocném vzduchojemu(3) a 0.5 MPa v průběžném potrubí(4).

Směrový kontrolér přestavíme do polohy vpřed (klávesa W).
Na jízdním kontroléru (klávesy Q či A) začneme přidávat jízdní stupně. Činíme tak s citem, aby proud motorových skupin (2,3) nepřesahoval příliš přes 1000 A a napětí se drželo pod 650V (1).

Pokud vlak začne na vlhkých kolejích prokluzovat, je třeba pískovat (klávesa X).
Pokud se rozsvítí žlutá světla a / nebo zazní signál, stiskneme tlačítko kontroly bdělosti (klávesa Z).
Při tažení těžkých vlaků se používají oba sběrače, stejně tak při námrzlé troleji. Vždy ale nejvýše do rychlosti 50 kmh. Za deště či pokud hrozí znečištění přepravovaného materiálu na prvním vagónu (u nákladních vlaků) se používá přední sběrač. Za sucha se jezdí na zadní sběrač.
Zpomalování a zastavení se provádí tak, že se nejprve sjede z výkonu jízdním kontrolérem (klávesa E) a až po chvíli lokomotiva dosáhne nultého stupně tak je možné přestavit brzdič samočinné brzdy (klávesa ') a začít brzdit. Ve stanici po zastavení se samočinná brzda odbrzdí do polohy JÍZDA (klávesa ;) a aktivuje se brzda přímočinná (klávesa ]), která stojící vlak udrží na místě a je "rychlá".
---
Řešení nesprávností (zdaleka ne úplné):
Pokud po zapnutí akumulátoru nesvítí zelený pantograf (svítí žlutý), je třeba zkontrolovat ventil 996 (hlavní okno, nahoře) ve vodorovné poloze.
Pokud se nezvedne zadní sběrač, zkontrolujte ventil 10042 ve skříni vzduchotechniky.
Pokud se nezvedne přední sběrač, zkontrolujte ventil 10041 ve skříni vzduchotechniky.
Pokud svítí žlutý indikátor rozpojených kontaktů, zkontrolujte skříně ve strojovně, některá není zavřená.
Pokud během jízdy dojde k aktivaci vlakového zabezpečovače, dojde k otevření a k poklesu tlaku v průběžném potrubí (i hlavním a pomocném zásobníku) a zastavení vlaku (tlak se objeví v brzdových válcích). Pro odbrzdění je třeba stisknout tlačítko bdělosti, bylo-li příčinou aktivace, vypnout vlakový zabezpečovač (N), sledovat pokles tlaku v brzdových válcích až k nule, počkat na natlakování průběžného potrubí a pomocného vzduchojemu na 0.5 MPa a v praxi také nejspíš počkat na naplnění hlavního vzduchojemu, což chvíli trvá. Následně opět zapnout vlakový zabezpečovač (SHIFT-N) a potvrdit tlačítkem kontroly bdělosti (Z).
---
Pokud někdo z praxe má nějaké připomínky, prosím uveďte je v komentářích, rád poupravím.