Polohy brzdiče vlakové brzdy 395:
- I vysokotlaký švih, natlakování se dělá na max 5.3, jinak přebití, svítí C [Menu1]
- II jízdní poloha, udržuje 5 bar, svítí C [Menu2]
- III závěr, překrytí bez napájení, svítí CP [Menu3]
- IV závěr, překryti s napájením, svítí CP [Menu4]
- Ve brzdící režim, brzdí se jen EPT, svítí T [Menu7]
- V brzdící režim, brzdí se EPT+pneumaticky, svítí T, [Menu8]
- VI rychlobrzda, brzdí hodně a rychle, svítí T [Menu9]
Menu ... klávesa vpravo mezi Windows či ALTGR a CTRL klávesou
Zkratky:
- HV .. hlavní vzduchojem
- BV .. brzdový válec
- PV .. pomocný vzduchojem
- PP .. průběžné potrubí
Všechny úkony je možné dokladovat zápisem na zapisovací držením klávesy TAB (jen placená verze).
Úplná zkouška samočinné brzdy se u osobních vlaků provádí:
- ve vlakotvorných stanicích před vypravením vlaku
- pri vyměně lokomotivy, pokud tato objíždí soupravu
- neprovádí se, pokud dochází pouze k výměně lokomotivy na stejném konci vlaku
Odbrzdíme lokomotivní brzdu, standardně je zabrzděna. Brzdový válec BV bude ukazovat 0.
0) Prověrka průchodnosti průběžného potrubí vlaku
To se provede následovně:
Ověříme plně nabitý hlavní vzduchojem (9 barů) a tlak v průběžném potrubí na 5 barech. Natlakování hlavního vzduchojemu chvíli trvá, kromě ukazatele po natlakování uslyšíme vypnutí kompresorů.
Přesuneme páku vlakové brzdy do závěrné III. polohy (Menu3), rozsvítí se P, lehce poklesne tlak ve PV a PP.
Kontrola se provadí otevřením ventilu na konci posledního vagónu, což my nasimulujeme stiskem 3 a 6 (jen placená verze).
Musí dojít k poklesu tlaku v PP, automatické reakci rozvaděčů na vagónech (nárůstu tlaku v BV a poklesu v PV) a zabrzdění vlaku.
Mimochodem: tímto jsme v podstatě simulovali stržení záchranné brzdy ci přetržení vlaku.
Strojvedoucí sleduje zabrzdění poklesem tlaku v průběžném potrubí a vyjíždí záznam ze zapisovače.
Zase se zavře koncový ventil (opět stisk 3 a 6 - jen placená verze). Tady musím říci, ze jsem to musel stisknout několikrát.
Strojvedoucí následně provede odbrzdění a nabiti samočinné brzdy do standardního stavu (Menu2), kdy je tlak v brzdovém válci BV 0, tlak pomocného vzduchojemu PV je 5 barů, tlak průběžného potrubí PP je také 5 barů.
1) Kontrola citlivosti rozdělovačů
1a) Nejprve se vybíjí pomocí služebního brzděni (Menu8) pomocný vzduchojem PV z 5.0 na 4.4 barů. Po dosažení se aktivuje uzávěr brzdy (Menu4). Reakce rozdělovače se kontroluje na tlakoměru brzdových valců. Zpět se vrací posunutím vlakové brzdy do polohy 2 (Menu2).
1b) Vybíjí se pomocný vzduchojem PV o 1.0 kg/cm2 (z 5.0 na 4.0), provede se pomocí služebního brzdění (Menu8), po dosazeni tlaku 4.0 v PV se provede uzávěr brzdy (Menu4). Reakce rozdělovače se kontroluje na tlakoměru brzdových valců. Zpět se vrací posunutím vlakové brzdy do polohy 1 (Menu1), kontroluje se max 5.0 na PV aby nedošlo k přebití, po dosaženi 5.0 pak Menu2.
1c) Vybíjí se pomocný vzduchojem o 1.5 kg/cm2 (z 5.0 na 3.5), provede se pomocí služebního brzdění (Menu8), po dosažení tlaku pak uzávěr brzdy (Menu4). Reakce rozdělovače se kontroluje na tlakoměru brzdových valců. Zpět se vrací posunutím vlakové brzdy do polohy 1 (Menu1), max 5.0 na PV, pak Menu2.
1d) Vybije se pomocí rychlobrzdy (Menu9) pomocný vzduchojem PV na 0 kg/cm2 (z 5.0 na 0.0). Zpět se vrací posunutím vlakové brzdy do polohy 1 (Menu1), max 5.0, poté (Menu2).
2) Kontrola odpuštění přebité brzdy
Natlakuje se na 6.1 (Menu1), vlaková brzda se přesune do polohy uzávěru bez plnění (Menu3). Sleduje se rychlost poklesu tlaku v průběžném potrubí. Pokles z 6.0 na 5.8 (0.2 kgcm2) by měl trvat mezi 100 a 120s.
Podepíšeme zprávu o brzdění, vlak je připraven k jízdě.
Někdy se mi stane, ze během provádění vypadne hlavní vypínač a přitom jističe jsou následně v pořádku. Pomůže "podvod" s CTRL+DEL (obnovení korektního stavu - placená verze) ale zatím marně zkoumám, čím by to mohlo být. Možná nějaké přehřátí kompresoru??